THE FACULTY door de ogen van de architect

THE FACULTY door de ogen van de architect

Toen we het gebouw voor het eerst bezochten, leken sommige lokalen nog gewoon in gebruik. Ons uitgangspunt bij het ontwerp was dan ook om zoveel mogelijk van de bestaande afwerking van het gebouw, sierlijsten, parket, mozaïekvloeren enz. te behouden.

Onze ambitie was om van dit laat 19e-eeuwse gebouw een hedendaags conferentie- en bedrijvencentrum te maken met een laag energieverbruik. We gingen samen met ons studieteam op zoek naar een aangepaste isolatie waarmee we het gebouw van binnenuit konden isoleren (zo bleven de historische gevels ongewijzigd). We ontwierpen hedendaagse installaties voor luchtbehandeling, koeling, verwarming en verlichting en berekenden continu het effect van de verschillende ingrepen op het energieverbruik van het gebouw. Uiteindelijk verbruikt het gebouw minder dan 60kWh/m² per jaar voor verwarming, en is het zo het eerste beschermde gebouw in het Brusselse Gewest dat voldoet aan de laag-energiecriteria.

We maakten het gebouw klaar voor zijn nieuwe functies, door slimme indeling van lokalen. Via enkele beperkte ingrepen, zoals het maken van goed gekozen openingen of wegnemen van deuren en wanden, creëerden we 6 onafhankelijke kantoorplateaus, elk met hun eigen karakter en mogelijkheden: van afzonderlijke kantoren met authentieke historische afwerkingen tot volledige vrij in te richten, hedendaagse kantoorlandschappen onder het monumentale dak.

De kelder bouwen we om tot een verdieping met multifunctioneel bruikbare vergaderruimtes, sommige met daglicht en toegang tot een terras, andere perfect geschikt voor een besloten videopresentatie in schemerlicht. Een recreatieruimte geeft plaats voor team-momenten, creatieve sessies, of zelfs een verjaardagsdrink.

Op de prachtige tweede verdieping van het gebouw – de vroegere ere-verdieping – richten we de bestaande proclamatiezaal in als auditorium. Deze zwaar versierde zaal werd zoveel mogelijk behouden in zijn oorspronkelijke staat, maar wel voorzien van alle hedendaagse comfort. In de oude feestzaal van de school komt een restaurant en bar, samen met een afgesloten, polyvalente zaal op een nieuwe mezzanine. Vanop de volledige tweede verdieping heb je via de grote boogramen zicht op het park, de overige beschermde gebouwen en de wijdere omgeving.

Aan de monumentale, beschermde buitenzijde van het gebouw verandert er weinig. De gevels worden opgepoetst en 2 sobere, transparante trapvolumes brengen het gebouw up-to-date met de huidige veiligheidsnormen. Ze geven het signaal dat het gebouw terug klaar is voor de volgende 100 jaar